שימור דם טבורי – המדריך המקוצר

באתר קיים חומר רב על שימור דם טבורי, אך החלטתי לאלה מאיתנו, שאין להם זמן להביא את הנקודות החשובות, שכל אחד שחושב על שימור דם טבורי צריך לדעת.

סוגיות רבות מעסיקות הורים בטרם הלידה. אחת מהחשובות שבהן היא האם כן לשמור או לא לשמור דם טבורי? ההורים שואלים עצמם למי הדם הטבורי יכול לעזור? לאילו מחלות הוא יעיל? האם כבר נעשו השתלות דם טבורי בארץ? אנסה במאמר קצר זה לבצע סקירה מקיפה על הנושא.
אחת ההחלטות הראשונות והחשובות שעל ההורים לקבל טרם הלידה היא האם לתרום, לשמור באופן פרטי או להשליך את הדם הטבורי לפח.

מהו דם טבורי?

העובר מקבל מזון וחמצן דרך השלייה וחבל הטבור מגופה של אמו במהלך חודשי התפתחותו. לאחר הלידה יתבצע ניתוק התינוק מחבל הטבור ואז ישאר בשלייה דם טבורי עשיר בתאי גזע איכותיים. תאי גזע אלו בעלי פוטנציאל התפתחות לסוגים שונים של תאים ורקמות (תאי לב, תאי עצב, תאי שריר וכו'). כבר כיום, משמשים תאי הגזע הללו לריפוי מגוון מחלות סרטניות, מחלות תורשתיות ומחלות של מערכת החיסון. בתקווה כי בעתיד מחקר תאי הגזע יתן מענה רפואי למגוון רחב הרבה יותר של מחלות ופגיעות. כיום נערכים מחקרים מתקדמים בתאי גזע על מגוון מחלות כסכרת, פרקינסון, אלצהיימר, ואף דובר על הצמחת תאי כבד, ושריר הלב מתאי הגזע.

חשוב לציין, שלצד היתרונות הטמונות בתאי הגזע וההבטחות, אין מדובר בריפוי מובטח מראש, אלא בהגדלת סיכויי הצלחתו בקרב בני המשפחה. לא מדובר בטיפול קסם, שיפתור את כל בעיותיו של החולה. כיום קיימת הבטחה לטיפולים, שחלקם ידועים לרגע זה וחלקם יהיו רק כשיפותחו בעתיד.

מגבלות הדם הטבורי

עד היום נעשו אלפי השתלות תאי גזע מדם טבורי ברחבי העולם (המבוצעים כיום גם בארץ). להשתלת תאי הגזע הטבורים יש מספר מגבלות שעליכם להיות מודעים. מידת ההצלחה של השתלת תאי גזע תלויה בגורמים שונים. ביניהן גם מספר תאי הגזע המושתלים. מנת דם טבורי הינה דגימה קטנה בין 70 ל 100 סמ"ק ועל כן מכילה כמות קטנה של תאי גזע, אשר יכולה להיות מושתלת באדם במשקל גוף ממוצע של 30-40 ק"ג.

כיום ישנם ניסיונות בארץ וברחבי העולם לנסות להגדיל את כמות התאים על ידי שכפול תאי גזע. אם הטכנולוגיות המפותחות של שיכפול התאים תגענה לידי בשלות, תתאפשר הגדלת מספר תאי הגזע, שמקורן מדם טבורי ואז הדבר יגדיל את ערכן לצורך טיפול רפואי. טכנולוגיה שכפול זו תוכלנה לשרת גם כאלה שהקפיאו ומחזיקים דם טבורי של ילדם בבנקים טבורים פרטיים. כאשר טכנולוגיה זו תתפתח יהיה קל יותר להשתיל את תאי הגזע מדם טבורי גם באנשים בוגרים. לקריאה על השתלת דם טבורי בחולת סרטן מבוגרת בארץ.

תאי גזע מדם טבורי מהווים מקור מצוין להשתלה בחולי סרטן שטופלו בכימו-תרפיה שפגעה במח העצם. ברחבי העולם ובארץ בוצעו כבר אלפי השתלות מסוג זה בהצלחה. ככל שקיימת התאמה חיסונית גבוהה יותר בין התורם לחולה הנתרם,  סיכויי השתלתו גבוהים יותר והשתל לא ידחה. על פי ההגיון הזה השתלה עצמית (דם טבורי של החולה עצמו) לא תדחה מאחר וקיימת התאמה מלאה, אך מצד שני ברור לכל שלא כדאי להשתיל חזרה תאי גזע של אדם, אשר לקה בסרטן מאחר ויתכן, כי בתאים השמורים של דמו כבר קיימת התורשתיות של הסרטן. לכן המסקנה, שסיכוי שמירת תאי דם טבורי, שישרתו את היילוד התורם (השתלה עצמית) הינו קטן ביותר.

שמירת דם טבורי פרטי או ציבורי

תרומה לבנק טבורי ציבורי

מדינות בעולם המערבי הבינו את המשמעות של הערך הגבוה במנות הדם הטבורי של היולדות ופעלו להקמת בנקי דם טבורי ציבורי שירכזו את דם חבל טבור מתורמות מבתי חולים ברחבי המדינה. האלטרנטיבה לתרומה או לשימור דם טבורי באופן פרטי היא שאותן דגימות יושלכו לפח הזבל. בנקים ציבוריים אלו פועלים במימון ממשלתי ומתרומות ומרכזים כיום כמה אלפי דגימות מתורמות. בישראל קיימים שלושה גופים, אשר מפעילים את בנקי הדם הטבורי הציבורי מד"א, בדמייך חיי ובנק תל השומר.לקריאה נוספת על האם לתרום את הדם הטבורי לבנק דם טבורי ציבורי .

שימור דם טבורי בבנק טבורי פרטי

השימר בבנק דם טבורי פרטי מאפשר למשפחות לשמור עבור ילדיהם ועבור עצמם את מנת דם טבורי. כיום תעשיות הביו טכנולוגית נמצאות בהתפתחות מואצת. ואולי לא ירחק היום בו מציאות דמיונית תהפוך לדבר שבשגרה. פיתוחים רפואים להגדלת כמות תאי הגזע שנאספים, ריפוי מחלות כאלצהיימר ופרקינסון ואף יצירת איברים. אך כיום עדיין אפשר רק לפנטז על הפיתוחים הללו. הורים שישכילו לשמר את הדם הטבורי, יתכן ויבטיחו לעצמם ולמשפחתם את היכולת ליהנות מפיתוחים עתידיים בתחום הרפואה. חשוב לציין כי בעלות על מנת הדם הטבורי היא של ההורים עד שהילוד יגיע לגיל 18, שאז הבעלות על הדגימה תעבור אליו. לקריאה נוספת על כיצד בוחרים בנק דם טבורי פרטי.

תהליך איסוף עיבוד ושימור דם טבורי

איסוף דם טבורי

איסוף דם טבורי יתבצע לאחר לידת התינוק בשאיפה שהאיסוף יתבצע לפני לידת השלייה וזאת ע"י ניקוז ואיסוף הדם לתוך שקית האיסוף. פעולת האיסוף אינה חודרנית ואיננה כואבת, לאם או לילוד, ואינה משנה את הליך הלידה הסטנדרטי. בסיום איסוף דם חבל הטבור, הדם יועבר למעבדות הבנק דם טבורי שבחרתם. יש לציין, כי לצורך איסוף הדם הטבורי לא מתבצעת שום פעולה כדי להגביר את כמות הדם בחבל הטבור.

עיבוד מנת הדם הטבורי

עם הגעת המנה למעבדה היא עוברת סידרת בדיקות ותהליכי עיבוד תאי הגזע, שבסופם המנה תכנס להקפאה למשך 20 שנה או בעת הצורך להשתלה. במעבדה מתבצעת פרוצדורה להקטנת נפח הדם שנאסף וסילוק רכיבים, שאינם דרושים לשימור. בדיקת מיקרו-ביולוגית מתבצעות לסטריליות התאים וכמו כן נבדקת כמות תאי הדם הלבנים שנאספו במנה.

שימור דם טבורי

שימור תאי הגזע שהופקו מדגימת הדם הטבורי מתבצע בהקפאה עמוקה בטמפ' של 196- מעלות צלזיוס. בסופו של תהליך תאי הגזע שיופרדו מדגימת הדם יוכנסו לשקית הקפאה מיוחדת יחד עם חומר משמר מיוחד, יסומנו בקפדנות ונתוניהם יוזנו למחשב ייעודי ויישמרו בו. שקית ההקפאה תוכנס לתוך קסטת מתכת שתועבר למיכל ההקפאה ופרטי היולדת יוצמדו גם לשקית האיסוף וגם לקסטת המתכת.מיכל ההקפאה שומר על טמפרטורה של מינוס 196 צלזיוס, הודות לחנקן הנוזלי המוזן אליו בצורה קבועה ומבוקרת. ההקפאה מתבצעת במערכת סגורה שאינה מושפעת מהפסקות חשמל ומיכל ההקפאה מחובר למערכת התרעות ממוחשבת, המתריעה על כל בעיה אפשרית, במשך כל שעות היממה.

שימור דם טבורי – דילמה

חשוב כי בבנקי הדם הציבוריים יהיו תאי גזע לכל חולה, אשר יצטרך בשימוש במנה, ושמירת דם טבורי באופן פרטי איש איש לעצמו, הינה אפשרות פחות יעילה בהיבט הזה.

כפי שתיארתי קודם לכן, תאי גזע מדם טבורי הינם מקור מעולה להשתלתם בחולי סרטן, אך מצד שני לא כדאי להשתיל חזרה תאי גזע של אדם, אשר לקה בסרטן מאחר ויתכן כי בדמו כבר קיימת התורשתיות של הסרטן ואז יש להסיק, כי אין הסיכוי להשתלה עצמית קטן ביותר.

נקודה זו מבהירה למה מרבית ההשתלות שבוצעו עד היום היו מבנקי דם ציבוריים. לבנקים אלו מגוון רחב של תורמים מקבוצות אתניות שונות באוכלוסיה. דבר המאפשר למצוא להרבה מהחולים תרומה התואמת מבחינה חיסונית.

טוב היתה עושה הממשלה אילו היתה מפעילה בנקים ציבוריים שיעבדו יחד במטרה להשיג ולשמר גם סוגי דם נדירים וזאת כדי שמרבית הקבוצות האתניות באוכלוסיה יקבלו מענה הולם. ההון שידרש מטעם המדינה איננו גדול. הדם הטבורי יתקבל מתרומות של היולדות, ואילו הבנקים הציבוריים ירוויחו ממכירת המנות הדרושות לכל דורש במימון עצמי או במימון הקופות. כך היו ההורים הצעירים חוסכים את הדילמה של שימור דם טבורי תוך הוצאת תשלום של אלפי שקלים.

אוסיף ואומר לו הממשלה היתה מסבסדת את אותם בנקי דם טבורים ציבוריים ופעילותם היתה גדולה ורצינית יותר, אז היה הצעד הנכון לתרום את הדם הטבורי, אך מאחר ובשטח אין הממשלה פועלת ברצינות למען מאגר ציבורי משמעותי, על כל הורה לעשות את החשבון האישי ובמיוחד הכלכלי ולהחליט היכן לשמור את הדם הטבורי. אם בבנק טבורי ציבורי או פרטי. במידה והמשפחה יכולה להרשות לעצמה את המחיר הגבוה של השימור באופן פרטי , יתכן כי עליה לבחור באפשרות זו מאחר והוא מבטיח בודאות את המנה עבורכם בשעת הצורך.

לקריאת מאמרים נבחרים:

אני ממליץ לבצע השוואת מחירים בין הבנקים השונים בכדי לעמוד על המחיר הריאלי בתחום. כמו כן עלות שמירת הדם הטבורי היא הרבה פעמים פונקציה של נגזרות רבות ולכן כדי שתהיו רגועים יותר בקבלת ההחלטה כדאי כי תבינו מה אתם בדיוק מקבלים בתמורה לכספכם שלכם (המחיר אינו הפקטור היחיד כמובן).

.שימו לב: מלאו את הפרטים ותקבלו הצעות יחודיות לשימור דם טבורי וכמו כן ישלחו אליכם לאימייל שתציינו בטופס קופוני הנחה בערך כולל של מאות שקלים (לרוב הקופונים הינם קופונים עם כפל הנחות !!)

שמירת דם טבורי - קבל/י הצעות ייחודיות

הרשמו עכשיו, חינם וללא התחייבות,

וקבלו הצעות ייחודיות לשימור דם טבורי.
(כולל קופונים ייחודיים!)

* הקופונים ישלחו לאימייל שתציינו והינם תקפים לתשעה חודשים מיום קבלת האימייל.

* הקופונים עשויים להשתנות מעת לעת. כאתר מוביל בתחום שמירת דם טבורי אנו פועלים

להשגת הטבות הנרחבות ביותר לגולשי האתר.

* ניתן לממש את הקופון ללידה ויולדת אחת בלבד.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

Scroll to Top

שמירת דם טבורי - קבל/י הצעות

הרשמו עכשיו, חינם וללא התחייבות!