בדמייך חיי - בנק דם טבורי ציבורי

לצד בנקי הדם הטבוריים הפרטיים, אשר גובים אלפי שקלים לשמירת הדם הטבורי באופן פרטי, פועלים בנקי דם טבוריים ציבוריים  (מד"א, בדמייך חיי ותל השומר), אשר פועלים להגדלת מאגר הדם הטבורי למען כלל הציבור, וזאת כדי לתת מענה לחולים רבים הנזקקים בכל שנה להשתלת מח עצם. במסגרת בנק דם הטבורי הציבורי "בדמייך חיי" תוכלנה היולדות לתרום את הדם הטבורי של תינוקן, כדי שישמר במאגר הציבורי, ובכך יאפשר הצלת חיי חולים רבים. חשוב לי להבהיר, כי בתרומת הדם הטבורי אין ליולדת תועלת אישית, וכי מדובר בפעולה אלטרואיסטית נטו, בדומה לתרומת דם רגילה.

הפרויקט "בדמייך חיי", הוקם בשנת 2005, על ידי אגודת "דור ישרים", במטרה לתת מענה לצורך הדחוף בהגדלת מאגר מנות דם טבורי בעם היהודי. אגודת "דור ישרים" זוכה להכרה נרחבת של הקהילה הרפואית והציבורית בזכות איכות עבודתה המקצועית בתחום בדיקות גנטיות טרום-נישואין בקהילה החרדית.

אגודת "דור ישרים"

אגודת "דור ישרים" מיסודו של הרב יוסף עקשטיין, תושב ניו-יורק שבארה"ב, פועלת ב-25 השנה האחרונות בכל רחבי העולם וידועה בפעילותה למניעת מחלות גנטיות השכיחות בקרב העם היהודי (טייזקס, קנאוון, סיסטיק פיברוזיס, דיס אוטונומיה משפחתית, פנקוני אנמיה ועוד).

עד היום נבדקו למעלה מ 250,000 איש מרביתם מהציבור האורתודוקסי. בכל שנה מצטרפים 20,000 אנשים חדשים וכך נמנעו נישואיהן של למעלה מ- 1,100 זוגות, שהתגלו כנשאים למוטציות למחלות קשות.

רקע להקמת "בדמיך חיי"

מהסתכלות בנתונים מהשטח עולה, שלמעלה מ-700 איש בארץ זקוקים בכל שנה להשתלת מח עצם. בקרב בני משפחתו של החולה, הסיכוי למציאת תורם מתאים נע בין 25%-40%. קיימים מאגרי תורמי מח עצם ובנקי דם טבורי ציבוריים בינלאומיים ולחלק מהחולים אכן נמצאים תורמים מתאימים. מאות חולים אחרים נמצאים בכל רגע במאבק על חייהם משום שעדיין לא נמצא להם תורם מתאים. מאגר דם טבורי ציבורי גדול ומגוון עשוי להיות הפתרון האידיאלי גם מכיוון שאין צורך בהתאמה מלאה ורוב השתלות הדם הטבורי מתבצעות עם חוסר התאמה של אנטיגן אחד או 2 וכך מאגר קטן יחסית של דם טבורי יוכל לתת מענה להרבה יותר חולים וגם מכיוון שהמנות נשמרות כ"מוצר מדף" בדוקות ומוכנות לשימוש מיידי בתוך ימים מרגע מציאת ההתאמה.

חשיבותו של מאגר הדם הטבורי הציבורי היהודי

כיום במאגר העולמי, לכ-76% מהחולים ימצא תורם מתאים. בקרב היהודים, משום שמדובר בקבוצה אתנית יחסית קטנה, מלאכת מציאת התורמים היא הרבה יותר מסובכת. מצבם של יהודי אשכנז יותר טוב מאשר מצבם של היהודים מצפון אפריקה או מדינות ערב.

בעוד שליהודי אשכנז הסיכוי למציאת תורמים גבוה יחסית, הסיכוי שיהודי ממוצא ספרדי ימצא תורם הוא הרבה יותר קטן, ואילו עבור אלה אשר נולדו מנישואין בין בני עדות שונות או מוצאים שונים, הסיכוי למצוא תורם שואף לאפס.

על כן חשוב מאוד לאסוף את התרומה של דם טבורי בעיקר לילדים מהורים כאלו. ב"בדמייך חיי" מדגישים שאמנם איסוף הדם הטבורי מתמקד דווקא בקרב האוכלוסיה היהודית ותוך התמקדות מיוחדת בעדות להן המענה הקיים היום הוא הנמוך ביותר, אולם מסירת המנות להשתלה מתבצעת לפי קריטריונים רפואיים וכל חולה בכל מקום בעולם שמוצא מנה מתאימה יוכל לקבלו בלא קשר למוצא, גזע דת וכו'

כפי שציינתי מספר פעמים, תאי הגזע (תאי אב) הינם תאים שלא עדיין עברו תהליכי התמיינות סופיים לסוגי הרקמות השונים. לפיכך תאי הגזע מסוגלים להתמיין לפי הסביבה בהם הם נמצאים לתאים מרקמות הגוף השונות. עד לפני זמן לא רב, נלקחו תאי הגזע להשתלה בעיקר ממח העצם (או מדם פריפרי) וזאת למרות שדם חבל הטבור הינו מקור חלופי ויעיל יותר לתאי גזע בשל תכונותיו הייחודיות. השתלות תאי הגזע עזרו בטיפול בלוקמיה, אנמיה פנקונית ומחלות קשות נוספות. מומחים מאמינים, שבעתיד בעקבות מחקר מתקדם בתחום יוכלו לטפל גם בעזרת תאי הגזע במחלות נוספות כסכרת, מחלות לב וכבד, פגיעות בעמוד השדרה וכו'.

האפשרות של השתלת תאי גזע ממקור דם טבורי מרחיבה בצורה משמעותית את מאגר התורמים הפוטנציאלים. שתל שמקורו בתאי גזע מדם טבורי איננו נושא מחלות ופגמים הנרכשים במהלך החיים ובנוסף, ליילוד מערכת חיסונית שעדיין לא התפתחה במלואה ועל כן קיימת סבירות נמוכה יותר להתפתחויות ולסיבוכים לאחר ההשתלה. הליך איסוף דם הטבור הינו פשוט ונטול כאבים וסיכונים ליולדת ולתינוק (לקריאה נוספת על ניתוק מוקדם או מושהה של חבל הטבור) ושימוש בתאי הגזע של הדם הטבורי מונע את הצורך באיתור תורם מתאים והכנת התורם להשתלה, אשר דורשות זמן יקר ורב (ממוצע של כחצי שנה), שלעיתים זה יהיה מאוחר מידי.

ההבדל בין בנק הדם הפרטי לבין בנק הדם הציבורי

ברצוני לחזור ולהבהיר את השוני המהותי בין שני סוגי הבנקים הטבוריים. ב בנק דם טבורי פרטי שמירת הדם הטבורי של היילוד כרוכה בעלות של כמה אלפי שקלים. מנת הדם תשמש רק את המשפחה ולא את כלל הציבור. מנת הדם הטבורי נשמרת בהקפאה, גם כאשר כמות התאים במנת הדם הינה קטנה (100 מליון). כיום, לעיתים קרובות כמות קטנה זו של תאים אינה ניתנת להשתלה, אך עם זאת חברות רבות עובדות על פיתוחים עתידיים לטיפולים שונים והגדלת מספר התאים במנת הדם.

לעומת זאת, בבנק דם טבורי ציבורי היולדת מחליטה, כי את הדם הטבורי של ילדה היא תורמת. תרומה זו באה לסייע לציבור הרחב, מתוך הבנה, כי בקרב הציבור היהודי קיימת בעייה של איתור תורמים מתאימים. בתרומות אלו ניתן יהיה להציל חייהם של מאות חולים. בנק דם טבורי ציבורי יקפיא את מנות הדם רק אם כמות התאים במנה תהיה מעל 900 מליון תאים. במקרה שכמות התאים קטנה מהקריטריון, ייתכן (אם היולדת נתנה את הסכמתה לכך בעת התרומה) והן תשמשנה למטרות הבטחת איכות במעבדה או יועברו למעבדות מחקר אוניברסיטאיות ולחברות ביוטכנולוגיות כדי לפתח טכניקות חדשניות בתחום.

מרגע איסוף הדם הטבורי בעת סיום הלידה מסתיים הקשר בין הדם הטבורי לבין היולדת. מעתה הקשר בין בנק הדם הציבורי הוא בין חולים, מרכזי השתלות, בתי חולים ומאגרי מידע בינלאומיים. בדיוק כפי שמתקיים הדבר בתרומת הדם במד"א. כמובן, שבנק הדם הטבורי שומר על קשר עם היולדת כדי לוודא את מצב בריאותו של התינוק לפני שמשתמשים במנה להשתלה.

היכן ניתן לתרום את הדם הטבורי?

בבתי החולים "שערי צדק" ו"ביקור חולים בירושלים מציעים את האפשרות לתרום דם טבורי במהלך תהליך הלידה, דרך אגודת "בדמייך חיי". כל יולדת, שאינה יולדת בשבת מקבלת את ההצעה לתרום.

בקרב הציבור קיימת היענות גבוהה מאוד (קרוב ל100%) לתרום את הדם הטבורי למאגר הציבורי. הרבנים מכל קצות הקשת הדתית, כולם מעודדים את רעיון תרומת הדם הטבורי ואת פעילות "בדמייך חיי", מתוך הבנה שמדובר בהצלת חיים של ממש. יוצג להלן מסמך החתום על ידי הרבנים התומכים בפרויקט "בדמייך חיי".

תהליך ההרשמה והתרומה

לפני התרומה, תדרש היולדת למלא ולחתום על טופס הסכמה בו ניתן הסבר מפורט על התהליך והשימוש האפשרי בדם הטבורי. כמו כן יהיה עליה למלא שאלון רפואי בדומה לתרומת דם רגילה, וזאת כדי לוודא עמידה בקריטריונים המקובלים בעולם.

במידה ואת הטפסים מילאת כבר בביתך, יש לקחת את הטפסים החתומים אל בית החולים בבואך ללדת. טפסים אלו יוצמדו אל ערכת האיסוף הדם הטבורי.

תהליך איסוף הדם הטבורי יתבצע על ידי אחד משלושה האנשים המוסמכים לכך: אחות מיוחדת הנמצאת בחדר הלידה במיוחד למטרה זו או על ידי מיילדת או רופא שיצטרפו לצוות המיילדות לצורך איסוף הדם הטבורי.

כמו כן, בנוסף לאיסוף הדם חבל הטבור, יילקחו מהיולדת דגימות דם במבחנה לצורך שלילת מחלות זיהומיות העלולות להיות מועברות באמצעות הדם הטבורי.

"בדמייך חיי" איננו מתוקצב על ידי רשויות המדינה, אלא מתקיים מתרומות הציבור.
עלויות תפעול והגדלת המאגר הדם הטבורי הציבורי הן עצומות.עלות האיסוף, העיבוד, הבדיקה והקפאת כל מנה היא 1,300$.

"בדמייך חיי" ישמחו לקבל כל תרומה כדי להמשיך את הפעילות והגדלת המאגר, הכל כך חשוב עבור כל אחד מאיתנו.

יצירת קשר:

טלפון: 02-6499899
אתר אינטרנט: www.cordblood.org.il
אימייל: info@cordblood.org.il 

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

Scroll to Top

שמירת דם טבורי - קבל/י הצעות

הרשמו עכשיו, חינם וללא התחייבות!