יתרונות וחסרונות הדם הטבורי

תאי גזע (Stem cells) הינם תאים ראשוניים, שעדיין לא עברו תהליך של מיון והתמחות לתאים מסוג ספציפי (למשל תאי עצב, תאי דם, תאי שריר או כל תא אחר בגופינו). תאים אלה מסוגלים למלא כל תפקיד בגוף, לעומתם שאר התאים בגוף התמיינו כבר לתפקידם הייעודי ולא יוכלו להשתנות. תאי הגזע נמצאים במקורות הבאים: במח העצם, בעוברים, בדם פריפרי, ובדם טבורי.

מאז תחילת שנות השבעים של המאה העשרים משמשים תאי גזע, בעיקר ממקור מח העצם, לטיפול בהשתלות לחולים בסוגים מסוימים של סרטן (בעיקר לימפומה ולוקמיה), וכמו כן לריפוי מספר כשלים חיסוניים שמקורם גנטי.

בשנת 1988 בוצעה לראשונה השתלה של תאי גזע, שמקורם מדם חבל הטבור, ומאותה שנה בוצעו ברחבי העולם למעלה מ-9,000 השתלות תאי גזע מדם טבורי, בילדים ובמבוגרים. השתלות תאי הגזע שמקורם בדם הטבורי נעשות בעיקר בילדים, וזאת משום שבדם חבל הטבור נמצאים באופן יחסי מעט תאי גזע, וכמותם מספיקה להשתלה אפקטיבית בבני אדם שמשקלם אינו עולה על 30-40 ק"ג. כדי לבצע השתלות דם טבורי באנשים בעלי משקל גבוה יותר מ-40 ק"ג משתמשים בטכניקה של ערבוב תאי הגזע עם דם, אשר נשאב מהמועמד להשתלה, אך גם בשאיבת דם מהמועמד קיימות בעיות, אשר נובעת מדרישות של משקל מינימאלי ושל מצב בריאותי טוב דיו.

מספר יתרונות לתאי גזע שמקורם בדם טבורי, על פני המקור הרווח עדיין היום – מח עצם, אך גם מספר חסרונות.

יתרונות:

אין לדם הטבורי שימוש אחר – אם הדם הטבורי לא ייאסף מיד בסוף הלידה לשם השתלות בבנק דם טבורי בצורה של שמירה פרטית או כתרומה, הוא ייזרק לאשפה.

הדם הטבורי נוח יותר לשימוש – דם טבורי יכול להיות להישמר בהקפאה זמן רב יותר והינו קל יותר מבחינת ניוד ממח עצם הנשאב לשם השתלה.

אחוז ההתאמה הגנטית גבוה – ההתאמה בין תאי הגזע של התינוק להוריו, לבין אחיו ואחיותיו ולו עצמו, הוא הגבוה ביותר בנמצא. התאמה עצמית לתינוק – 100%, 50% להורים, ו25% לאחים.

התאמת רקמות – השתלת או תרומת תאי גזע מדם טבורי אינה מחייבת התאמת רקמות מוחלטת בין התורם לחולה. לאור זאת, האפשרות להתאמה חלקית בלבד בין התורם למושתל מרחיבה את אפשרויות הטיפול לעוד בני משפחה ולא רק לילד התורם עצמו.

זמינות – הדם הטבורי הינו זמין מיידית, מרגע שמאתרים מנה מתאימה בבנקי הדם הטבוריים, אין צורך להשקיע מאמצים וזמן בהתקשרות עם התורם הפוטנציאלי לשם קבלת הסכמתו ולשם ביצוע הליך הוצאת מח העצם הנחוץ להשתלה. כמו כן, אין צורך לוודא שהתורם הפוטנציאלי עדיין בחיים ובריא.

שיעור נמוך של זיהומים ויראליים – מדובר בעיקר בוירוס ה- CMV (Acute Cytomegalovirus Infection), אשר הוכח כמהווה גורם משמעותי לתחלואה ולתמותה בעקבות השתלות תאי גזע.

ייצוג למיעוטים אתניים – אשר מגיעים פחות לתרום דם.

איסוף הדם בשלב מוקדם בחיי התינוק בטרם חלה במחלות נרכשות מהסביבה.

תסמונת השתל נגד המאחסן – תאי גזע מדם טבורי סבלניים יותר כלפי הגוף המאחסן (המקבל את התאים המושתלים), והשימוש בהם עשוי להקטין את התסמונת GVHD – מצב בו התאים המושתלים תוקפים את הגוף המאחסן, ואף מצב הפוך בו הגוף המאחסן דוחה את התאים המושתלים.

היבט אתי ומוסרי – שימוש בתאי גזע מדם טבורי אינו כרוך בלבטים אתיים ומוסריים , המאפיינים איסוף תאי גזע מעוברים (ההבדל בין דם טבורי לבין דם עוברי).

חסרונות:

כמות מועטה של תאי גזע – קיימת כמות מועטה של תאי גזע המתאימים להשתלה בעיקר לילדים מאחר שכמות זו מספיקה לאדם שמשקלו אינו עולה על 30-40 ק”ג. כדי לבצע השתלות דם טבורי באנשים בעלי משקל גבוה יותר מ-40 ק”ג משתמשים בטכניקה של ערבוב תאי הגזע עם דם אשר נשאב מהמועמד להשתלה.

מחסור במידע לגבי מחלות עתידיות של התורם – בעת איסוף הדם מתינוקות וגם בעת ההשתלה לא ניתן לדעת, האם מנת הדם נושאת מחלות, שבהן ילקה התורם רק בעתיד, ומה תהיה השפעת אותן מחלות על המושתל. בעיה זו ניתן לפתור באופן חלקי על ידי שאלון רפואי אותו תמלא היולדת.

איסופו אינו גורם נזק – זו טענה רווחת. אומנם ניתן לאסוף את הדם הטבורי ללא צורך בניתוח, אך אינני יכול לומר באופן חד משמעי, כי איסוף דם טבורי אינו גורם נזק לאם או לילוד. קיימת המחלוקת לגביי ניתוק מיידי או מושהה של חבל הטבור.

חוסר יכולת לקבל מנת דם נוספת מאותו תורם – במקרה בו נכשלת ההשתלה של תאי הגזע מדם טבורי, אין אפשרות נוספת לקחת את הדם מאחר שהכמות הינה מצומצמת ומוגבלת מבחינת הזמן בה ניתן לאסוף אותה בסיום הלידה.

קליטת שתל מאוחרת – לאחר השתלת דם טבורי מתרחשת עלייה בכמות כדוריות הדם הלבנות, וזאת בשלב מאוחר יותר, לעומת השתלת מח עצם. עיכוב זה מותיר את המושתל חשוף לזיהומים לאורך זמן רב יותר.

מאמרים נבחרים:

אם אתם שוקלים לשמור דם טבורי באופן פרטי, אני ממליץ לכם לבצע השוואת מחירים בין הבנקים השונים בכדי לעמוד על המחיר הריאלי בתחום. עלויות שמירת דם טבורי היא הרבה פעמים פונקציה של נגזרות רבות. כל בנק מציע הצעה אחרת מבחינת המחיר, הביטוח ותוספות שונות לפי בקשת הלקוח. על מנת שתהיו בטוחים ורגועים יותר בקבלת ההחלטה כדאי כי תבינו על מה אתם בדיוק משלמים (המחיר אינו הפקטור היחיד כמובן).(ניתן למלא את הטופס גם כאן)

שמירת דם טבורי - קבל/י הצעות ייחודיות

הרשמו עכשיו, חינם וללא התחייבות,

וקבלו הצעות ייחודיות לשימור דם טבורי.
(כולל קופונים ייחודיים!)

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

Scroll to Top

שמירת דם טבורי - קבל/י הצעות

הרשמו עכשיו, חינם וללא התחייבות!