בנק דם טבורי ציבורי – מד"א

אחד מבנקי הדם הטבוריים הציבוריים מופעל על ידי מד"א (Israel Cord Blood Bank) (לקריאה על בנק דם טבורי ציבורי – בדמייך חיי). בפרויקט לאומי חשוב זה שותפים מספר בתי חולים: איכילוב (ליס), הדסה עין כרם וולפסון, וכן מספר ארגונים: האגודה למלחמה בסרטן, עמותת ICBB ושרותי הדם מד"א.

מנות הדם הטבורי נאספות מיולדות המתנדבות לתרום את דם טבורי של תינוקן בעת סיום הלידה. דם טבורי זה מיועד לטובת כלל הציבור ואינו לשימור אישי כפי שהדבר ניתן בבנק דם טבורי פרטי. על כן כמובן, שאין היולדות נדרשות לכל תשלום כספי. מנות הדם הטבורי נבדקות בבדיקות מעבדה, תאי הגזע מופרדים ולאחר מכן נשמרים בהקפאה עמוקה של 160- מעלות במד"א למשך שנים רבות.

בדיקה לסיווג רקמות מבוצעת בבית החולים הדסה בירושלים. תוצאות הבדיקות מועברות למאגרי מידע בינלאומיים. תאי גזע טבוריים עומדים לרשות חולים הזקוקים להשתלה להצלת חייהם. בנק הדם הטבורי הציבורי יספק את המנות לכל מי שיזדקק לטיפול זה (חולים מכל המדינות) בתנאי, שתימצא עבורו המנה המתאימה מבחינת סיווג הרקמות.

כיום איסוף מנות הדם הטבורי ע"י מד"א מתבצע רק בשלושה בתי חולים (וולפסון איכילוב- ליס, ונהריה), ורק בשעות, שצוות המתרימות נוכח במקום.

נציגי מד"א פונים לכל יולדת, שמגיעה לבית החולים , לכן אין צורך להתקשר ולתאם מראש.

חשוב לציין:

כל אחד אשר מבוטח באחת מקופות החולים יקבל טיפול בעת הצורך. לא משנה אם תרם למאגר הדם הטבורי הציבורי או לא. בתהליך החיפוש מנסים לאתר עבורו מנה מתאימה במאגר העולמי. הרופא המטפל יחליט איזו מנה מתאימה להשתלה. לא בהכרח המנה שנתרמה תהיה בעדיפות ראשונה.

במקרים רבים, לא ניתן להשתמש במנת הדם העצמית שנשמרה בהשתלה עצמית, וזאת משום שלא תמיד יודעים איזה מחלות נמצאות בדם הטבורי הזה. קיימים מחקרים אשר מצביעים על כך, שאם ילד חלה בלוקמיה סביב גיל ארבע, סביר להניח, שכשהוא נולד כבר היו בדמו את התאים הנגועים, כך שלא הילד ולא משפחתו יוכלו להשתמש בדם הטבור.

בנק הדם הטבורי הציבורי מיועד להצלת חייהם של חולים השייכים למיעוטים הגנטיים השונים בישראל ושל חולים יהודיים ברחבי העולם. הבנק זמין ונגיש לכל חולה באשר הוא, ללא קשר למצבו הכלכלי.

מד"א מתכנן בעתיד להרחיב את פעילות בנק הדם הטבורי הציבורי גם לבתי חולים נוספים ברחבי הארץ.

זמני פעילות של המתרימות (צוות מד"א) בבתי החולים:

זמני פעילות של המתרימות (צוות מד"א) בבתי החולים (לא מחייב):

בבית חולים וולפסון בימים א’-ד’ בשעות 7:00-15:00  ה’ בשעות 7:00-12:00.

בבית חולים ליס א’-ד’ בשעות 11:30 עד 19:30 .

בבית חולים נהריה א’-ד’ 7:00-15:00.

לשאלות נוספות ניתן לשלוח מייל: cordblood@mda.org.il

 

המידע אודות זמני פעילות המתרימות (צוות מד"א) בבתי החולים מעודכן לתאריך 30/05/2021

 

לצורך קידום פרויקט בנק הדם הטבורי הציבורי בישראל הוקמה עמותת ICBB- העמותה הישראלית למען בנק דם טבורי ציבורי. העמותה שוקדת על גיוס תרומות לצורך הגדלת מספר המנות הנאספות עבור הבנק הציבורי, והגברת המודעות לחשיבות התרומה בקרב האוכלוסיה.

לקריאת מאמרים נבחרים:

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

Scroll to Top

שמירת דם טבורי - קבל/י הצעות

הרשמו עכשיו, חינם וללא התחייבות!