האם לשמור דם טבורי?

חברות הדם הטבורי הפרטיות, אשר משווקות באגרסיביות ופונות לכל יולדת בבית החולים, כדי שההורים יבצעו את השמירה דרכם. הם יעשו זאת בשני מישורים. הן במישור הרציונלי של הצגת מקרים, שהצליחו להציל חיי ילדים על ידי השתלת תאים והן על ידי הצגת מחקרים מדעיים שמצביעים על הפוטנציאל הגלום בדם הטבורי לרפא מחלות, והן במישור הרגשי של מעין ביטוח חיים לילד העתיד להיוולד. יבוא היום בו חס וחלילה תתגלה מחלה או פגיעה בילד ואז יצטרכו ההורים להשתמש באותו חומר יקר מפז. אז ירגישו ההורים, שבגלל רשלנותם או קמצנותם על כמה אלפי שקלים בשמירת דם טבורי באחד מחברות בנקי הדם הטבורים לא יוכלו להציל את חיי ילדם.

מנגד המתנגדים לרעיון של שמירת הדם הטבורי יטענו, כי המחקר המדעי נמצא רק בראשית דרכו ויש עוד דרך ארוכה עד לשימוש נרחב במגוון מחלות. כיום הוכח שימוש רק במחלות ספורות מאוד. הם גם עשויים לטעון, כי אותן חברות עושות קופה על אותם הורים המאמינים להבטחה עתידית "שאולי יבוא היום" ויוכלו להשתמש באותו חומר יקר ובכך להציל חיי ילדם. לכן אומר גם אלה וגם אלה צודקים. האמת נמצאת אי שם !!

ברצוני להרחיב את הנקודות ששני הצדדים מעלים ועוד נקודות רבות אחרות וזאת אעשה על פני הפוסטים הבאים. אנסה להציג בפניכם את האספקטים השונים ולתת לכם לבצע את השיפוט וההחלטה הסופית.

אז בואו נתחיל במסע בקצת עובדות ופרטים טכניים:

שמירת הדם הטבורי לאחר הלידה נהייתה תופעה עולמית נפוצה בקרב היולדות. במיוחד אלה אשר יכולות להרשות זאת לעצמן. התהליך פשוט, היתרונות הטמונים בדם הטבורי מובהקים והעתיד הרפואי בהתפתחות התחום נראה ורוד. מנות הדם נאספות מיד לאחר הלידה וניתוק חבל הטבור במערכת סטרילית. חשוב להדגיש, כי זהו המועד היחיד שניתן לאסוף את הדם מחבל הטבור. למרבה האירוניה אותו דם טבורי היה עד עתה מושלך לאשפה עם חבל הטבור והדם הייחודי שבו. איסוף הדם אינו כרוך בסיכון, כאב או חוסר נוחות ליולדת או לתינוקה הטרי. מנה ממוצעת של דם מכילה כ 80 סמ"ק.

חשוב לי להדגיש, כי הדם הטבורי נשמר בהקפאה בבנק טבורי פרטי, גם כשכמות התאים במנה הינה קטנה (רק 100 מליון תאים לעומת קריטריון מינימום של 900 מליון תאים בבנק טבורי ציבורי). אך עם זאת חברות סטארט אפ רבות עובדות על פיתוחים עתידיים שונים לטיפולים להגדלת מספר התאים במנת הדם אשר נאספה.

הדם הטבורי מכיל תאי אב ייחודיים, שמאופיינים בסגולות מרפא – הכוח להחליף את מקומם של תאים חולים או פגועים. איכותה של מנת הדם היא גדולה למרות הכמות הקטנה יחסית של דם הנאספת מחבל הטבור.

מחקרים מדעים הראו, כי מנת דם טבורי יעילה מאוד עבור חולי סרטן, אשר נדרשים להשתלת מח עצם וכן עבור חולים הלוקים במחלות גנטיות שונות. המדענים מדברים על תסריטים, אשר נשמעים בדיוניים לגמרי. למשל, טיפול ייחודי כגון: פגיעות סחוס, שריר הלב, מערכת העצבים ושיקומם.

עם זאת, חוקרים רבים ברחבי העולם החוקרים את תכונותיו של הדם טבורי טוענים, כי המחקר נמצא לפני פריצת דרך גדולה וכי כולם מצפים אליה בכיליון עיניים. אך מתי היא תפרוץ? אולי בעוד עשור או אולי לעולם לא תגיע.

לקריאת מאמרים נבחרים:

דם טבורי למתחיל
יתרונות וחסרונות הדם הטבורי
ההבדלים בין בנק דם טבורי פרטי לציבורי

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

Scroll to Top

שמירת דם טבורי - קבל/י הצעות

הרשמו עכשיו, חינם וללא התחייבות!