עמית קדוש זקוקה בדחיפות לתרומת מח עצם

בשבועות האחרונים היה קשה, שלא לשים לב לפניה המקסימות של הילדה עמית קדוש על גביי שלטים ובעיתונים.

עמית היא ילדה בת 6 החולה בלוקמיה וזקוקה בדחיפות להשתלת מח עצם. סיפוריהם המרגשים של עמית ושל בני משפחתה הופיעו לאחרונה בעיתונות, באינטרנט, ברדיו ובטלויזיה. ב-21 בינואר 2009 יתקיים מבצע התרמה ארצי בשיתוף ארגון "עזר מציון" לאיתור תורם מח עצם מתאים עבורה ועבור מאות חולים נוספים.

אי אפשר להישאר אדיש, כאשר מביטים בפניה היפות וראשה ללא השיער. כאשר רואים אותה ושומעים את קולה בסרטון המצורף, יש לפתע צביטה בלב. החלטתי להביא את סיפורה האישי בקטע הבא, כדי לשכנע אנשים לתרום, וכן לנסות להפיק תובנות מהמקרה בהקשר של הנושא – דם טבורי.

עמית קדוש בת 6, היא תלמידת כיתה א', כחודש לאחר פתיחת שנת הלימודים התגלתה בגופה מחלת הלוקמיה מסוג AML (זן נדיר של לוקמיה בילדים). היא נמצאת מאז בבית החולים שניידר בפתח תקווה ועוברת סידרת טיפולים כימותרפיים קשים. עקרון הטיפול הינו : 6-8 ימים כימותרפיה רצופה (24 שעות) ולאחר מכן הפוגה של כשבועיים וחצי בין הטיפולים.

האב יובל מספר: "לצערנו בעקבות תופעות הלוואי של הטיפול ובעקבות הטיפולים מערכת החיסון של עמית אינה מתפקדת, כך שבעצם ברוב ההפוגות של טיפולי הכימותרפיה, עמית מאושפזת בגלל תופעות אחרות: שפעת , דלקת ריאות וכדומה ". עמית זקוקה להשתלת מח עצם בדחיפות, אך למרבה הצער, לא נמצאו תורמים מתאימים עבורה, לא בקרב בני משפחתה ולא במאגרי מח העצם בישראל ובעולם, מאחר שההרכב הגנטי של עמית הינו ייחודי.

ב-21 לחודש זה, יתקיים מבצע התרמה ארצי בשיתוף ארגון "עזר מציון" כדי לאתר תורם מתאים עבורה ועבור דן (ילד בן 3 מרמת גן) הזקוק גם הוא לתרומת מח עצם ולמאות חולי סרטן נוספים. כל ניהול המבצע יהיה באחריות עמותת "עזר מציון" המנהלת את מאגר מח העצם הלאומי.

מטרת מבצע ההתרמה, להשיג לפחות 50,000 דגימות דם בכל רחבי הארץ, ולקוות להתאמה גנטית מירבית. עלות כל בדיקת מעבדה היא 180 ש"ח. עלות המבצע מסתכמת בכ 10 מיליון שקלים, כאשר כל הכסף מוקדש לבדיקות עצמן. כל העלויות הנוספות (ניידות, אחיות. מבחנות, פרסום וכד') באחריות "עזר מציון" ועל חשבונם. למבצע זה דרושים מתנדבים לארגון תחנות לקיחת דגימות הדם, כלי רכב להסעת הדגימות, לוקחי דמים מוסמכים ועוד. והחשוב ביותר דרושים מתנדבים, שיסכימו לתרום דגימות דם.

גיל התורמים יכול לנוע בין 18-50 בלבד. מגבלת הגיל מיועדות להגן על בטחון התורמים ולהבטיח את התוצאה הטובה ביותר עבור המטופלים. סף הגיל הנמוך מבוסס על גיל חוקי להסכמה. אסור לאפוטרופוס או הורה לחתום על שחרור או לתת הסכמה משום שתרומת מח עצם למי שאינו קרוב משפחה היא הליך התנדבותי. תקרת הגיל מבוססת על שיקולי תורם ומושתל והינה מבוססת על חוקי המאגרים בעולם. חשוב לציין, כי תרומת מח עצם הינה פשוטה ואינה מסכנת את בריאות התורם. כדי שעמית תוכל להתגבר על המחלה היא חייבת לעבור השתלת מח עצם תוך תקופת זמן מקסימלית של חודשיים וחצי מהיום.

רציתי להדגיש, מהו ההבדל בין מח עצם לדם טבורי? מח העצם הוא שם גנרי לתאי גזע ומקורו בעובדה שמשנת 1968 ועד 1988 היו ההשתלות רק של תאי גזע, שמקורם במח העצם. משנת 1988, החלו לעשות שימוש בתאי גזע, שמקורם בדם הטבורי של התינוק, מקור שהינו בעל עדיפות ביחס למח העצם, מאחר שתאי הגזע צעירים יותר והינם חסרי מערכת חיסונית, (זו מתפתחת אצל התינוק בגיל 6 ח' לערך), ולכן מחלת הדחייה (GVHD) תוקפת אותם במידה פחותה. תאי גזע טבוריים הינם בעלי יכולת התמיינות לכל סוגי התאים (תאי עצב, שריר, דם וכדומה) בגוף ולא רק לתאי מערכת הדם, כתאי הגזע שמקורם במח העצם.

ועתה מספר נקודות למחשבה: אילו הוריה של עמית היו שומרים דם טבורי בעת לידתה, האם הדבר יכול היה לסייע לה להתגבר על מחלתה? מאחר שהגורם התורשתי הינו רק אחד מבין הגורמים ללוקמיה, הרי שבמקרים שאין מקורם בתורשה, ודאי שתאי הגזע ממקור דם טבורי אילו נאספו בלידתה של עמית, היו מאפשרים את השתלתם בלא להזדקק לתורם זר , שהסיכוי לאיתורו עומד על כ- 50%. לא רק זאת, תאי החולה תואמים ב- 100% את הגוף ולכן לא יידחו לאחר ההשתלה, בעוד תרומות מתורם זר אינן מתאימות ברמה זו ומחלת דחיית השתל את הגוף (GVHD) מסכלת, למרבה הצער, חלק מההשתלות.

מאחר שמדובר במחלת הלוקמיה, כלומר, סרטן הדם, האם המחלה לא היתה בדם של עמית מעת לידתה? כאמור, הגורם התורשתי הינו אחד מבין הגורמים הרבים למחלה (נגיפים שונים, קרינה, זיהום אוויר ועוד כהנה וכהנה גורמי איכות סביבה). אך יתכן סיכוי לא קטן, כי כבר בהיוולדה נשאה עמית בדמה את המחלה ולכן אין מקום להשתיל את הדם הטבורי, אשר נאסף בלידה מאחר שהוא נגוע במחלה. במקרה זה יש צורך למצוא תורם זר.

אילו היו שומרים את הדם הטבורי של אחיה של עמית בבנק דם טבורי – האם הדבר יכול היה לעזור לה? התאמת דם האח לדמה של עמית יכול לנוע מ0% ל 100% ולכן כל מקרה הינו לגופו. תאי הגזע של כל אחד מבני המשפחה שונים למעט שיעור סטטיסטי מסוים. ההתאמה בין אחים לאחיות יכולה להיות לנוע מ- 0% (הסיכוי לכך 25%), 50% (הסיכוי – 50%) ועד 100% (שהסיכוי לכך עומד על 25%. בלידת תאומים זהים – קיימת זהות מוחלטת של תאי הגזע (100% התאמה), שלא כמו בתאומים בלתי זהים, שאז מידת ההתאמה זהה למידת התאמה של אח רגיל. ביחס להורים, ההתאמה היא לפחות 50%, כי הרי המטען הגנטי של התינוק מגיע מהאם ומהאב (1/2:1/2), אולם במקרה בו יש חפיפה גנטית בין האם לאב, הסיכוי להתאמה עשוי להיות מעל 50%. ניתן לראות נתונים מעניינים מהסטטיסטיקה העולמית של בנקי הדם הטבורי הפרטיים: כ- 25% מההשתלות היו לתינוק עצמו. כ- 2% מההשתלות היו להורי התינוק. כ- 73% היו לאחים/יות, ויתר קרובי המשפחה.

הוריה של עמית הם שילוב מבחינת מוצא של פולני-מרוקאי ופולניה-טורקיה, האם תורם מח העצם המתאים ימצא רק בשילוב מוצאים אלה? ככל שהמוצא ההורים מורכב יותר, כך איתור תורם יהיה קשה יותר, אך לא בהכרח התורם הוא מתמהיל מוצא זהה/דומה להורים, אם כי בשילוב דומה לשלהם הסבירות גבוהה יותר. מאחר שעמית היא שילוב יחסית ייחודי של מוצא אתני, סיכוי למציאת תורם מתאים בארץ הינה גבוהה יותר, מאשר בארצות אחרות. כולי תפילה להצלחת מאבקה של עמית ולהחלמתה המלאה.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

Scroll to Top

שמירת דם טבורי - קבל/י הצעות

הרשמו עכשיו, חינם וללא התחייבות!