בחירת בנק דם טבורי פרטי

לאחר שההורים מחליטים כי הם רוצים לשמר את הדם הטבורי של ילדם (ולא להשליכו לפח), עליהם להחליט היכן עליהם לעשות זאת. בפניהם עומדות שתי אופציות:

תרומה לבנק דם טבורי ציבורי – רשימת בתי החולים, אשר אוספים תרומות עבור בנקי הדם הציבוריים ("בדמייך חיי", מד"א, ותל השומר), הינה מצומצמת. במידה ואתם מחליטים לתרום את מנת דם חבל הטבור של ילדיכם עליכם להיות מודעים כי הפעולה אינה כרוכה בשום תשלום, מאחר ומדובר בתרומה למען כלל הציבור. תרומה זו יכולה לשרת כל חולה הזוק לדם הטבורי. אין הבטחה כי מנת דם חבל הטבור של ילדכם תשמש אתכם בעת הצורך.

שמירה מנת דם טבורי באופן פרטי בחברה מסחרית– קיימים שלושה בנקי דם טבורי פרטיים (טבורית, קריוסייב, תא לחיים – מדיפריז) הפעילים בארץ. במידה ואתם שומרים את הדם הטבורי בבנק טבורי פרטי אז המנה תשמר אך ורק ליילוד ומשפחתו.

במסגרת האתר התייחסתי לסוגיה האם לשמור או לא לשמור דם טבורי והאם לתרום למאגר דם טבורי ציבורי. במאמר קצר זה אתמקד כיצד יש לבחור בנק דם טבורי פרטי.

הרציונל שמאחורי הרצון לשמר דם טבורי הוא הכנה מבעוד מועד לאפשרות שבעתיד יהיה בו צורך. בנק דם טבורי הם אפוא מוסדות העוסקים בחיסכון לטווח הארוך ובדיוק כמו כל בנק אחר, ראוי ונכון שהלקוח יבחן את חוסנם, מקצועיותם ויכולתם לספק את השרות המובטח לאורך זמן.

איכותו של בנק אינה נמדדת רק במיקום המקרר שבו מאחסנים את מנות הדם הטבורי אלא במערכת שלמה, סבוכה ומקצועית, שצריכה להתקיים כדי להבטיח חיוניות תאי הגזע הנשמרים בו.

על אף שלקוחות בנקי הדם הטבורי מבינים את חשיבות שימור מנת הדם, הרי שלרובינו אין כלים לבחון את האופן שדברים נעשים. ביצוע החלטה היכן לשמור אינה משימה קלה. לצורך בחירת בנק דם טבורי יש צורך בידע רפואי ,טכנולוגי ובהיכרות בנהלים טכניים שהבנקים הפרטיים משתמשים. אך מאחר ולמרבית ההורים, אין את הכלים והידע המתאימים וגם לא את הזמן הדרוש כדי ללמוד את הסוגיה, אנסה להביא את עיקר הנקודות שעל ההורים לדעת כדי שיוכלו לעשות החלטה מושכלת יותר.

במאמר שפורסם בעיתון הארץ בתאריך 14 באוגוסט 2007, על ידי הגברת אורה דריזין ששימשה בעבר כמנכ"לית הרשות הלאומית לאסמכת מעבדות בישראל ויו"ר וועדת בנקי מח עצם ובנקי דם טבורי, צויינו שלושה קריטריונים בסיסיים המיועדים להקל על ההורים הנדרשים לבצע החלטה באיזה בנק דם טבורי פרטי לבחור.

מילת המפתח לבחינת בנק דם טבורי היא איכות. הקפדה על מערכת הבטחת ובקרת האיכות ושימוש נכון בכללים הנהוגים בתחום יבטיחו כי הפקדון יהיה שם בשעת המשיכה.

תהליך ההקפאה

הקריטריון הראשון שעליכם לבדוק הוא תהליך ההקפאה. לאחר הפרדת תאי הגזע מהדם הטבורי מתבצע תהליך הקפאה, שהינו קריטי. תהליך זה קובע במידה רבה את איכות תאי הגזע הטבורים בעת ההפשרה. הקפאת תאי הגזע חייבת להעשות בתנאים ממוחשבים ומבוקרים, המבטיחים העדר זיהום חיצוני, מניעת מעבר תאים מדוגמה לדוגמה ושמירה על חיוניות התאים. לא מספיק מקפיא תעשייתי אלא יש לוודא כי ההקפאה מבוצעת על פי הנהלים הנהוגים בתחום.

בעבר ואפילו כיום בחלק מהמקומות נהגו להקפיא את תאי הגזע הטבורים בשיטה מכאנית ומהירה בה הדגימה עברה מטמפרטורת חדר לטמפ' 180- מעלות צלסיוס בבת אחת. הליך הקפאה קיצוני שכזה עלול לפגוע באיכות וחיוניות מנת תאי הגזע בעתיד בעת ההפשרה. כלומר, המשמעות היא כי יתכן ודבר זה ישפיע על סיכוי הצלחת ההשתלה של תאי הגזע בעת הצורך.

לכן חשוב מאוד כי ההקפאה תהיה הדרגתית בקצב הקבוע בפרוטוקול ובתנאים תחת בקרה מתאימה. למראית עין, עדיף לאחסן את דגימות הדם בבית חולים, אך אין שום בטחון כי ההקפאה והאחסון במוסד הרפואי הינו תקין.

הקפדה על סטריליות מנת הדם הטבורי בתהליכי העיבוד והאחסון

הקריטריון השני שעל ההורה לבדוק הוא הקפדה על סטריליות. דגימות הדם הטבורי רגישות מאוד לכל זיהום. מספיק חוסר תשומת לב מזערי של האדם המאחסן את מנת תאי הגזע כדי לזהם את כלל המנה ולהוריד לטמיון את כל עניין שמירת הדם הטבורי. לכן חשוב שהדגימה תהיה מעובדת בחדר נקי ו/או במערכת סגורה כדי לוודא שמנת הדם לא תפגע משום זיהום .מדובר בסטריליות של משטח העיבוד, ההקפאה והאחסון והכי חשוב זו ההפרדה בין תורם לתורם.

פיצול פיזי באחסון הדגימה

הקריטריון השלישי והכל כך חשוב הוא שמנת תאי הגזע מדם טבורי לא תאוחסן כולה במקום אחד אלא תופרד לכמה מקומות אחסון. כך לא כל המנה של התינוק ילך לאיבוד במקרה של אסון טבע, תקלה טכנית או טעות אנוש.

ביטוח השתלות

הקריטריון הרביעי שכדאי לקחת בחשבון הוא הביטוח במקרה ובעתיד תדרשו להשתלת תאי הגזע. פרוצדורה שעלותה יקרה מאוד. קיימות חברות מסוימות אשר מציעות תוכניות ביטוחי השתלות תאי גזע. חשוב שיהיה כיסוי פיננסי נרחב לשימוש בדגימה השמורה. חשוב לציין, כי השתלות רבות של תאי גזע מדם טבורי נעשו בתוך המשפחה בין אחים ואחיות ולכן חשוב לברר מה כולל הביטוח, מהו סכום הכיסוי בפוליסה, האם הביטוח הינו משפחתי, האם הינו מכסה השתלות בארץ וגם בחו"ל והאם הצטרפות מחויבת בהצהרת בריאות של מי מבני המשפחה ו/או כולם באופן המאפשר לחברת הביטוח לדחות את דרישת הביטוח בקרות מקרה וכו'.

אורה דריזין קוראת למערכת פיקוח לאומית שתיצור סטנדרט של דיווח, תחייב שקיפות, תבנה מערכת כללים ותקנים ותאכוף אותם. כל זאת כדי שההורים המפקידים את מנת הדם יוכלו לבדוק את נתוני הבנק. חלק מההמלצות והמסקנות של ועדה של משרד הבריאות בעניין בנקי דם טבורי משתקפות בחוק דם טבורי אך אין כרגע מי שיאכוף אותם. רק על ידי גוף לאומי מפקח נוכל להמנע ממקרים של שרלטנות ולהבטיח את זמינות הדם בעת הצורך.

המלצתי כרגע היא שתבדקו את הקריטריונים הללו לגופם (נסו להוציא מהבנקים כמה שיותר מידע) ואל תתפתו רק על פי המחיר. יתכן ותחסכו כמה מאות שקלים בעת הלידה, אך בשורה הסופית בעתיד מנת תאי הגזע מדם טבורי שלכם לא נשמרה בתנאים נאותים והמנה שלכם כלל לא שמישה.

לקריאת מאמרים נוספים:

שמירת דם טבורי - קבל/י הצעות ייחודיות

הרשמו עכשיו, חינם וללא התחייבות,

וקבלו הצעות ייחודיות לשימור דם טבורי.
(כולל קופונים ייחודיים!)

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

Scroll to Top

שמירת דם טבורי - קבל/י הצעות

הרשמו עכשיו, חינם וללא התחייבות!