עמית קדוש – עידכון מצב לאחר השתלת מנת הדם הטבורי

עמית קדוש, הילדה חולת הסרטן שהציבור עוקב אחריה בתקווה וחרדה, עברה לפני 3 שבועות בצפון קרוליינה השתלת דם טבורי. מאז היא נמצאת בתנאי בידוד, בהמתנה מורטת עצבים לראות אם ההשתלה נקלטה בגופה. אני מביא נקודות ציון מאז החלה המחלה וכן קטעים מיומן המשפחה על האירועים והחוויות שעברו.

נקודות ציון בסיפורה של עמית:

אוקטובר 2008 – עמית קדוש בת השש וחצי מכפר סבא חלתה בלוקמיה (סרטן הדם).
21.01.2009 – נערך מבצע התרמה ארצי בשיתוף עמותת "עזר מציון" לאיתור תרומת מח עצם מתאימה עבורה ועבור הילד דן דן נבו בן השלוש וחצי מרמת השרון.
מבצע ההתרמה השנה היה הגדול ביותר לדגימת מוח עצם שנערך אי פעם בעולם !
באותו מבצע נאספו סה"כ 63,900 דגימות דם ביום מבצע !!ההתרמה ועוד 18,000 דגימות נוספות לאחר מכן.
עלות בדיקות המעבדה של כל המבחנות, אשר נאספו במסגרת המבצע הסתכמה ב 16 מיליון ש"ח , כספים אלו גויסו על ידי תרומות הציבור בלבד.
בזכות אותו מבצע נמצאו תשע התאמות של מוח עצם עבור חולים אחרים בארץ.

אך לעמית קדוש ולדן דן נבו לא נמצאה דגימת מח עצם מתאימה:

לאחר תקופה של הפוגה מהטיפולים הכימותראפים וביצוע ניסיון להכנסת עמית לטיפולי אחזקה, היה צורך לחזור פעם נוספת להמשך טיפולים, זאת משום שהמחלה אינה מרפה מעמית ומתקדמת. על פי החלטת צוות הרופאים הוחלט, כי יש לפעול באופן מיידי לשם ביצוע השתלת תאי גזע.

לאחר מספר התייעצויות עם טובי הרופאים בארץ ובעולם ובעזרתם של ד"ר ברכה זיסר והרב פירר הוחלט לבצע את ההשתלה ממנת חבל דם טבורי בארצות הברית במרכז הרפואי "דיוק" במדינת צפון קרוליינה.זהו מרכז רפואי מהטובים בעולם בתחום השתלות מנות דם טבורי.

24.6.2009 –  המשפחה ממריאה לארה"ב לשם ביצוע השתלת מנת הדם הטבורי, אשר נמצא עבורה ברמת התאמה חלקית.

3.7.2009 –  לאחר אשפוז של חמישה ימים כדי לבצע בדיקות כלליות וטיפול ביולוגי שמטרתו לצמצם את כמות התאים הבלסטים (כלומר התאים החולים) בדם, עמית משתחררת לביתה.

17.7.2009 – עמית עדיין בסידרת טיפולים ומחכה עם משפחתה לתוצאות בדיקת מח עצם בכדי לקבל תמונה על מצב תאי ה"בלסטים" בגופה. כאשר תהיה ירידה מספקת של כמות תאי הבלסטים מתחת ל-20 אחוזים יוכלו להכין את עמית לקראת ההשתלה המיוחלת.

25.07.2009 – לאחר סידרת טיפולים קשים ואינטנסיביים קיבלה המשפחה תשובות  בדיקות המח עצם ואיתם את הבשורה המצויינת: עמית נכנסה ל"רמיסיה" (נסיגה של המחלה), כמות תאי ה"בלסטים" במח העצם של עמית היא פחות משני אחוזים. עם התפרצותה הקודמת של המחלה הגיעה כמות תאי הבלסטים לשבעים אחוזים, לאחר הטיפול הראשון שקיבלה בישראל צומצמה הכמות לשלושים ושישה אחוזים, ולאחר הטיפול הביולוגי בבית החולים בארה"ב, הצליחה התרופה הביולוגית להנחית את כמות התאים הבלסטים,  לשני אחוזים. המשמעות של תוצאות הבדיקות היא שאפשר להכניס את עמית בשעה טובה להשתלת מנת הדם הטבורי. עמית מתחילה סדרת טיפולים כימותרפיים במינון נמוך משולבים עם הקרנות רדיואקטיביות אזוריות כהכנה האחרונה לקראת ביצוע ההשתלה. למרות שההשתלה זו אינה ה"אידיאלית" מבחינה רפואית, מאחר ומדובר במנת דם טבורי בהתאמה חלקיתומח עצם או דם טבורי בהתאמה מלאה היה עדיף בהרבה, לדברי צוות הרופאים הם אופטימיים לגביי מידת ההצלחה של ההשתלה.

3.8.2009 – בשעה טובה ומוצלחת עמית עברה את השתלת מנת הדם הטבורי. בסך הכל שלושים וחמש דקות היה משך ההשתלה. כולם מתפללים ומייחלים לנצח את המחלה הארורה הזאת. בימים הקרובים שלאחר ההשתלה צפויה עמית להחלש משמעותית ולהתחיל בהתמודדות עם השתל והמחלה. תקופת ההתאוששות הצפויה לה היא ביןארבעה לשישה שבועות והאשפוז בבידוד ימשך לפחות חמישים ימים. "מצב הרוח של כולנו ממש מצוין, כל הבוקר עד ההשתלה ישבנו עם עמית והקראנו לה את מאות הדשי"ם שנשלחו אליה מכל רחבי הארץ והעולם עם סיום ההשתלה וניתוק העירויי פרצה עמית בבכי של התרגשות שכמובן סחף את כולנו אחריה. התמיכה והחיבוק החם של כולכם ושל כל עם ישראל חלחל והדהד בכל רחבי בית החולים וכל האנרגיות הטובות והאוהבות ליוו אותנו לכל אורך ההשתלה".

11.08.2009 – היום השביעי לאחר ביצוע ההשתלה. הרופאים מרוצים עד כה ולפי דעתם הכל מתנהל "לפי הספר". "בסך הכל עמית די בסדר, היא מאוד חלשה מבחינה פיסית (ההשפעות של הכימותרפיה וההקרנות עושות את שלהן) ותופעות הלוואי של הטיפולים לא פסחו על עמית והיא בהחלט עוברת ימים לא קלים".
עמית צפויה להמשיך לשהות בבידוד לעוד תקופה של כחודש וחצי. בימים הקרובים תתרחש "מלחמה" (חיובית) בין הגוף של עמית ולבין השתל, מה שעלול לגרום לתופעות ומצבים לא קלים .עבור עמית
"מצב הרוח של עמית ושל כולנו די טוב, כולנו חשים כעת בהקלה גדולה שלאחר ביצוע ההשתלה, למרות שאנחנו יודעים כי הימים הקשים ממש באופק. אנו כולנו מעודדים וממשיכים להאמין  בכל הכוח".

23.08.2009 – "מחר יום שני 24.8.09 נסגור חודשיים בארצות הברית !  היום נכנסים ליום העשרים מאז ההשתלה, כפי "שהבטיחו" לנו הרופאים  אכן ימים מאוד לא קלים עברו (ועדיין עוברים) על עמית, לא קל לראות אותה חלשה ועייפה כל כך. עמית נמצאת עם חום גבוה מרבית הזמן, תופעות הלוואי השונות לא "פסחו" והן לא כל כך נעימות ומקשות על עמית לא מעט. מבחינת הרופאים הם מרוצים ממצבה בכל המישורים, ההתקדמות היא בכיוון חיובי. בשבועיים – שלושה הקרובים צפויים לראות צמיחה של תאים "לבנים" ועליה של "ספירות הדם" מה שיתן סימני חיים של מח העצם. במקביל עמית תעבור סדרת בדיקות שתתן אינדיקציות יותר מהימנות על מצבה של עמית וכן מידת הצלחתה של ההשתלה.

למרות כל הקשיים ממשיכה (ומצליחה)  עמית (וגם אנחנו…) לנסות ולשמור על "שפיות" , מצב רוח טוב ומורל גבוה, את רוב הזמן בחדר הבידוד מעבירה עמית במשחקי קופסא שונים, עבודות יצירה ושינה מרובה. מידי פעם עמית אוזרת כוחות ויוצאת להליכה רגלית במחלקה או סיבוב רכיבה על אופניים – פשוט גיבורה אמיתית !! מסביבנו הכול כרגיל, אנחנו עדיין מוצפים בגל גדול של חום, אהבה וחיבוק גדול גם מהארץ וגם מהקהילה הישראלית והיהודית בארה"ב,  בכל יום מגיעה חבילה בדואר עם הפתעות, ציורים ומכתבי תמיכה. זה כל כך מחמם את הלב ומשמח מאוד את עמית ואותנו.

לקריאת מאמרים נבחרים:

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

Scroll to Top

שמירת דם טבורי - קבל/י הצעות

הרשמו עכשיו, חינם וללא התחייבות!