ההבדל בין דם טבורי לדם עוברי

חד משמעית הם אינם זהים! שמעתי מספר אנשים המבלבלים בין המושגים. לכן חשוב לי להבהיר מהו השוני בין המונחים. מדובר בשני מקורות שונים לתאי גזע.

דם טבורי מקורו מחבל הטבור, והוא נאסף עם סיום הלידה וניתוק חבל הטבור. לאחר מכן שומרים את הדם בבנק דם טבורי ציבורי או בבנק דם טבורי פרטי, על מנת לסייע בריפוי של מחלות רבות. אין בדם הטבורי שום בעיות אתיות או דתיות, והוא מוסכם על דעת הכל. אין מדובר בטיפול ניסיוני, אלפי השתלות מדם טבורי נעשו ברחבי העולם בכ-100 מחלות שונות. (לרשימת המחלות בהם בוצעו השתלות דם טבורי).

לעומתו, הדם העוברי אינו נאסף ונשמר, כפי שנעשה בדם הטבורי, אלא הוא משמש למחקר.  הדם העוברי נקשר למושגים כגון שיבוט, שיכפול וכדומה ועל כן עלה לדיון ציבורי. רבים מתנגדים לשימוש זה, משום שמקור הדם מעוברים שעברו הפלה. אחת התכונות של התא העוברי, הוא יכולת החלוקה האינטנסיבי, שעלולה לצאת משליטה כמו במקרהו של אוראל כלפא.

כמו כן יש לעשות הבחנה בין השימוש בדם עוברי לבין בדיקת דם עוברי. בבדיקה זו נוטלים דם מחבל הטבור בעוד העובר ברחם. בדיקה זו נועדה לגלות פגיעות בעובר, הפרעות בגלל סוג דם RH. כמו כן, ניתן לבדוק נוגדנים נגד זיהומים כגון אדמת, וכך לדעת אם העובר נדבק בזיהום ברחם האם.

לסיכומו של דבר, מדובר בשני מושגים שונים, לאחד יש כבר שימוש (אינו כבר טיפול ניסיוני), שהינו חוקי ואינו שנוי במחלוקת ונמצא במחקר לריפוי מחלות רבות – דם טבורי, ואילו השני- דם עוברי נמצא בשלבי מחקר בלבד ונתון למחלוקות אתיות ודתיות.

לקריאת מאמרים נבחרים:

מה ההבדל בין בנק דם טבורי ציבורי לפרטי
האם לתרום למאגר טבורי ציבורי
יתרונות וחסרונות הדם הטבורי

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

Scroll to Top

שמירת דם טבורי - קבל/י הצעות

הרשמו עכשיו, חינם וללא התחייבות!