באיזה בנק טבורי לבחור? (ציבורי או פרטי)?

לאחר שפנו אלי מספר אנשים החלטתי להקדיש את הקטע הבא לסוגיה של איזה בנק עדיף? ציבורי או פרטי? סביב הנושא של דם טבורי מתפתח מאבק כוח בין אלו התומכים בשמירת הדם בבנקי דם טבורי פרטיים לבין אלו הטוענים כי יש לשמור את הדם הטבורי לטובת הציבור וזאת רק בבנק דם טבורי ציבורי. שני הצדדים מסכימים כי הדם הטבורי הוא דם חשוב במיוחד למניעת מחלות ולטיפול בהן וכי מדובר בהתפתחות רפואית חשובה במיוחד. החסידים הגדולים של השיטה אף מדברים על כך שבעתיד הלא רחוק תוכל הרפואה להצמיח מתאי הגזע את שריר הלב, תאי הפנקריאס לחולי סכרת ותאי כבד וכך יוכלו לטפל בחולי פרקינסון ואפילו בחולי אלצהיימר.

כחלק מהתפתחות התחום של הדם הטבורי, הוקמו בשנים האחרונות ארבע חברות פרטיות, שמעניקות את השירות של איסוף ושמירת הדם הטבורי. חברת טבורית, שמשווקת את הבנק הפרטי של בית החולים שיבא, חברת קריוסייב, החברה הפרטית הראשונה בארץ והיחידה ששומרת את מנות הדם גם בחו"ל ותא לחיים, של בית החולים הדסה. בנוסף, קיימים בארץ גם שלושה בנקי דם ציבוריים. הוותיק שביניהם הוא זה הפועל בבית החולים שיבא בתל-השומר, ובנוסף אליו פועלים גם בנקי הדם של מד"א, ובנק ציבורי נוסף, הפועל בחסות אגודת בדמייך חיידור ישרים ובשיתוף בתי החולים ביקור חולים, שערי צדק בירושלים ומעייני הישועה בבני-ברק.

בעוד שבחברה הפרטית הדם נשמר רק עבור היילוד או משפחתו והוא שייך אך ורק להם. בבנק הציבורי, השימוש בדם היילוד הוא עבור הציבור. בנוסף, היולדת חותמת שאם לא יעשה שימוש בדם הוא ילך למחקר . בנוסף, עלות השירות הניתן על-ידי החברות הפרטיות מגיע לסדרי גודל של 2000 – 9000 שקלים (תלוי במשך האחסון, מקום האחסון ובהסדרים עם קופות החולים), מה שאומר שהשירות ניתן בעיקר למשפחות מבוססות. כשמדובר במשפחות מרובות ילדים, מדובר בהוצאה כספית גדולה למשפחה שעומדת לפני לידה וממילא נמצאת בתקופה של הוצאות נוספות. מדובר פה בביטוח לעשירים, מי שיש לו כסף, יש לו יותר בריאות. בהמשך ארחיב על הסדרים של הבנקים עם קופות החולים מה שיכול להפחית בצורה משמעותית את התשלום.

סוגיית השימוש בדם הטבורי, מעלה מספר שאלות לא פשוטות. כיום קיים ויכוח האם יש צורך בבנקים הפרטיים העוסקים בשימור הדם או שמא אותם בנקים פוגעים בבנקי הדם הציבוריים על ידי משיכת לקוחות פוטנציאלים. בפעם הבאה אמשיך את הדיון בתחום מאגרי הדם הציבוריים לעומת הבנקים הפרטיים וההשלכות על מציאת תורמים מתאימים.

לקריאת מאמרים נבחרים:

דם טבורי למתחיל – איסוף, שמירה והשתלת תאי גזע
היבטים שונים (יתרונות וחסרונות) של הדם הטבורי
גם מבוגרים יכולים לקבל השתלת דם טבורי

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

Scroll to Top

שמירת דם טבורי - קבל/י הצעות

הרשמו עכשיו, חינם וללא התחייבות!