איסוף דם טבורי

באופן כללי איסוף דם טבורי הינו תהליך קצר, פשוט ולא חודרני ועל כן אינו כרוך בסיכון (בהמשך אכתוב דיון בנושא תזמון ניתוק חבל הטבור שהינו שנוי במחלוקת עדיין) לא לאם ולא לתינוק, מאחר שהתהליך מבוצע מיד לאחר הלידה, קשירת חבל הטבור וחיתוכו מהתינוק. רק אז שואבים את הדם מחבל הטבור. תהליך האיסוף מתבצע בבתי חולים מסוימים בארץ.

.השלבים, כאשר ההורים בוחרים לשמור את הדם הטבורי בבנק דם טבורי פרטי:

1. רישום לקבלת השירות וקבלת ערכת איסוף דם טבורי – רצוי להירשם מבעוד מועד, אך ניתן גם להירשם לשירות עד רגע הלידה ממש. ערכת האיסוף של הדם הטבורי תשלח אליכם לחדר הלידה או אל ביתכם. כל הדרוש לאיסוף הדם הטבורי מצוי בתוך ערכת האיסוף המסופקת על יד אחד מהבנקים שבחרתם, ובית החולים אינו צריך להיערך לאספקה כלשהי.

2. איסוף דם טבורי – בתום הלידה נחתך חבל הטבור. בעוד השלייה עדיין נמצאת ברחם, מחברת המיילדת מזרק פשוט לחבל הטבור והדם המצוי בשלייה נאסף ישירות לשקית האיסוף הסטרילית. ערכת האיסוף, שמקבלים מכילה את הפריטים הדרושים לרופא או למיילדת לצורך איסוף הדם הטבורי מחבל הטבור. אל תשכחו להביא את הערכה לחדר הלידה. בדרך כלל נמשך התהליך פחות מ-5 דקות, ויכול להתבצע בלידה רגילה, בניתוח קיסרי, בלידות מרובות עוברים ואף בלידת בית. כאשר בלידה מספר תינוקות יש להביא לחדר הלידה ערכה עבור כל תינוק.

3. העברת הדם הטבורי למעבדה – בכל חברה התהליך הוא מעט שונה. בתום שלב איסוף הדם הטבורי, נשמרת מנת הדם בטמפרטורת החדר. בחלק מחברות בנקי הדם הטבורי ההעברה נעשית על ידי נציג הבנק הפרטי המגיע עד מיטת היולדת, וזאת לאחר שעדכנתם את מוקד שירות הלקוחות של בנק הטבורי הפרטי שבחרתם על הלידה עצמה. בשאר המקרים העברה היא על ידי שליח מטעם החברה האוסף את שקית האיסוף מדלפק האחיות למעבדות הבנק הדם הטבורי. כמו כן ניתן להביא את ערכת האיסוף באופן עצמאי למעבדה, אך אז מומלץ שהערכה תגיע למעבדה מהר ככל האפשר, רצוי תוך 24 עד 48 שעות מהלידה.

4. בדיקות עיבוד והקפאת הדגימה – הדם הטבורי של התינוק שנאסף ודם היולדת עוברים שורה ארוכה של בדיקות, כדי לוודא, שמנת הדם הטבורי תקינה וראויה לשימור. בבדיקות אלה ממפים את כל המידע הדרוש על התאים, הרכבם, חיותם, צפיפותם וניקיונם. לאחר מכן הדם הטבורי עובר עיבוד כדי להגיע לתפוקת תאי גזע מרבית. לבסוף, הדגימה נשמרת בהקפאה עמוקה באמצעות חנקן נוזלי, בטמפרטורה של מינוס 196 מעלות צלסיוס, המאפשרת את שימור מנת הדם לאורך זמן. חלק מבנקי הדם הטבורי מפצלים את מנת הדם הטבורי לשני מקומות שונים אם בארץ ואם בחו"ל. חשוב לומר, שתאים שנשמרו בהקפאה 15 שנים (מאז החלו בהקפאת תאי גזע) לא איבדו את תכונותיהם. אל לנו להסיק מכך על מצב הדגימה לתקופות ארוכות מ-15 שנה.

5. השלמת פרטים לצורך הכיסוי הביטוחי וקבלת תוצאות התהליך.

אם ההורים בוחרים לתרום את הדם הטבורי לבנק דם טבורי ציבורי, הם נדרשים לברר עם מד"א בטלפון 1800-400-101 שלוחה 5. לא בכל בית חולים ניתן לתרום את הדם הטבורי ולא בכל שעה. לפרטים מדוייקים אנא צרו קשר עם מד"א.

לקריאת מאמרים נבחרים:

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?
שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

אין לייחס למידע המופיע באתר תחליף לעצה רפואית, התייעצות עם רופא או חוות דעת מקצועית. לקריאה על תנאי השימוש באתר.

Scroll to Top

שמירת דם טבורי - קבל/י הצעות

הרשמו עכשיו, חינם וללא התחייבות!